”Kun raha ja ideat kohtaavat”



”Suomi taipuu vähitellen kokeilukulttuuriin”, otsikoi Helsingin Sanomien pääkirjoitus maanantaina 2.10. 
”Eilen sunnuntaina julkistettiin Vuosisadan rakentajat -haastekilpailun palkinnot. Yli kaksikymmentä suomalaista säätiötä oli sitoutunut antamaan itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi merkittävän rahoituksen nuorten hyvinvointia edistäville ratkaisuille. -- Kilpailu ja sen voittaja ovat hyvä esimerkki uuden luomisesta yhteiskunnasta. Raha ei tulekaan automaattisesti verovaroista vaan tässä tapauksessa yleis­hyödyllisiltä säätiöiltä. Ideat eivät tule ­virallisesta valmistelukoneistosta vaan ­innostuneilta ryhmiltä. -- Kun raha ja ideat kohtaavat, pieni ­kokeilu voi parhaassa tapauksessa kasvaa jopa kansainväliseksi uudistusvoimaksi.”

Vuosisadan rakentajat -kilpailun voittaja sai puolitoista miljoonaa euroa projektinsa jatkokehitykseen. Sillä summalla pyörähtää jo isokin ratas.
 
Haimme saman haastekilpailun kautta rahoitusta myös luovan ajattelun lukio -konseptin suunnitteluun ja toteutukseen. Tällä kertaa rahoitusta ei tullut, mutta seuraava, Sitran Ratkaisu 100 -
haastekilpailu, toi jo uskoa mahdollisuuksiimme. Sitran viimekeväiseen haastekilpailuun saapui 226 hakemusta. ACTS-hakemuksemme sijoittui 23:ksi. Jatkoon pääsi 15. Ei huono, sanoisi porilainen.



Meillä on idea, ja mahtava onkin. Luovan ajattelun jakaminen ymmärrettäväksi kokonaisuuksiksi, eri kerrostumiksi, on nerokasta. Ihmistä ei tarvitse tuomita ei-luovaksi, vaan kasvattajat ja opettajat voivat luovan ajattelun lukio -konseptin avulla oppia näkemään, miten heikkolahjaisimmaltakin vaikuttava teinipoika lukemisen ja kirjoittamisen ongelmineen voi olla äärimmäisen luova avoimessa ja vastaanottavassa tai kuvallisessa ajattelussa. Kuvien ja 3D-mallien kanssa kamppailevalle opiskelijalle voi näyttää, miten eri tavalla hän on luova kaikilla viidellä soveltavan ajattelun alueella. Kympin tytöt saavat täyden tunnustuksen muustakin kuin hyvästä muististaan. Kaikkien osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan. Niille myös annetaan arvoa.

Meillä on idea. Tarvitsemme rahaa pilotointiin. HS:n päätoimittaja sanoo: ”Kun raha ja ideat kohtaavat, pieni kokeilu voi parhaassa tapauksessa kasvaa jopa kansainväliseksi uudistusvoimaksi.” 

Sitran Ratkaisu 100 -haastekilpailun hakemuksemme arvioitiin vain hieman parhaita hakemuksia heikommaksi:
”Tiimillä on erityisen laajat referenssit. Referenssit ovat hyvin perustellut ratkaisuidean kannalta. Tiimin jäsenten kokemusprofiilit ja referenssit ovat hyvin samanlaiset, eivätkä juurikaan monipuoliset verrattuna parhaaksi arvioituihin hakemuksiin. Tiimillä on erittäin syvää substanssiosaamista aiheesta. Substanssiosaaminen on lisäksi erittäin perusteltua ratkaisuidean kannalta. Tiimin substanssiosaaminen on kerrytetty laajan työkokemuksen, tutkimustaustan ja kv-kokemuksen kautta. Tiimin substanssiosaaminen arvioidaan vain vähän parhaita hakemuksia heikommaksi. Tiimi esittää erittäin hyvin ratkaistavan ongelman ja sen rajauksen. Tiimi esittää hyvin kuvattuun ongelmaan vastaavan ratkaisuidean. --  Tiimin ratkaisuidea arvioidaan vain hieman parhaiksi arvioituja hakemuksia heikommaksi.”
Kun luovan ajattelun lukio -ideamme kohtaa pilotointiin hakemamme rahoituksen, muuttuu hankkeemme kansainväliseksi uudistusvoimaksi.

Kansainvälinen mittaluokka on jo näkyvissä. Lokakuun 23.–25. päivä järjestämme Englannissa 
Educating for a Creative Future -ACTS-konferenssin. Sen suojelijana on vuoden 2013 lääketieteen Nobel-palkinnon voittaja Thomas Südhof. Lisäksi olemme saaneet kutsun tulla kertomaan tulevan kevään pilottiprojektimme tuloksista kansainväliseen luovuuskonferenssiin USA:han. Konferenssin järjestää American Association of Psychologists.



Projektillamme on kansainvälisen uudistusvoiman kaikki edellytykset.
Kokeilemalla ja pilotoimalla tuomme idean käytäntöön kaikkien saataville. Haluatko mukaan? Tule! Seuraava askel on koulutus kaikille kiinnostuneille lukio-opettajille. Pääset pilotoimaan ja olemaan kehityksen etunojassa. Koulutus alkaa tammikuussa 2018. Jos haluat mukaan oppimaan luovuudesta, sen havainnoinnista ja arvioinnista, olet tervetullut. Mukaan mahtuu myös luokanopettajia ja yläkoulun opettajia.

Ota yhteyttä: eeva.raunela(at)steinerkasvatus.fi





 *************************************

Englanninkielisiltä sivuilta saat tietoa projektista kv-kumppaneidemme näkökulmasta:

Kommentit